Marketing jest widziany jako relatywnie młoda dyscyplina nauki, stosowana przede wszystkim na fundamencie wykonywania działalności gospodarczej. Wsparcie marketingowe jest potrzebne dla osiągnięcia zysku w dziedzinie biznesu, w względnie jak najszybszym czasie. Marketing niezwykle wielokrotnie identyfikowany jest stricte z reklamą, lecz jest to wąskie rozumienie koncepcji marketingowej. Marketing jest bardziej systemem na łączność między spółką, nadawcą komunikatu marketingowego, i kontrahentem – jaki jest odbiorcą takiego komunikatu. Marketing nie jest dziedziną jednostajną. Pomiędzy innymi w jego obszarze wymienić można marketing relacji. Czym on jest oraz jak można go wykorzystać w praktyce?

Określenie marketingu relacji

Pod pojęciem marketingu relacji kryje się możliwość łączenia się przedsiębiorstwa z każdym, indywidualnym kontrahentem. Tematykę komunikatu może stanowić zestaw artykułów oraz usług oferowanych przez określoną spółkę. Celem, dla jakiego podejmowany jest marketing relacji, jest długotrwały, ciągły rozwój długoterminowej więzi między kontrahentem, i spółką oraz na odwrót, z korzyścią dla obu stron. Marketing relacji niezwykle wielokrotnie określany jest marketingiem partnerskim, marketingiem powiązań lub marketingiem związków. Najistotniejszym elementem, na którym skupia się marketing relacji, jest stworzenie oraz podtrzymywanie relacji z kontrahentem. Zgodnie z poglądem mówiącym o tym, iż łatwiej oraz taniej podtrzymać wierność dotychczasowego odbiorcy, aniżeli pozyskać nowego nabywcę, marketing relacji faktycznie nabiera na znaczeniu oraz wydaje się być niezwykle korzystny. W marketingu relacji najistotniejszy jest klient, jaki na każdym etapie komunikacji pozostaje w centrum zainteresowania.

W czym objawia się marketing relacji?

W tym rozwiązaniu wychodzimy z założenia, iż nie wolno stosować tej samej wiadomości do wszystkich, ale tworzyć ją wedle wiedzy, jaką mamy o kliencie. Należałoby nawiązywać do wcześniejszych jego kontaktów z firmą, np. ostatnich zakupów i przedstawiać mu ofertę nawiązującą do jego zainteresowań. Niewątpliwie nie wolno przesadzić w epatowaniu klienta naszą wiedzą na jego temat – tak żeby nie wpaść w drugą skrajność oraz nie przestraszyć go niepotrzebną kontrolą. Marketing taki jest nakręcony na długotrwałe działania oraz długotrwałą relację.

Marketing relacji w praktyce

Marketingowi relacji potrzebuje jedynych możliwości dojścia. Taką drogą jest m.in. email, jaki zapewnia ogromne szanse personalizacji (nie tylko imieniem!), wybrania danej grupy klientów, przekazania im danych treści.

Czym różni się marketing relacyjny od pozostałych rodzajów marketingu?

W pozostałych wypadkach marketingu podkreśla się funkcję zespołu w tworzeniu relacje z kontrahentem, jednak marketing partnerski mocno połączony jest z marketingiem usług. Marketing relacyjny niezwykle wielokrotnie występuje w podobnym kontekście, co marketing interakcyjny (jaki z kolei w najbogatszy sposób czerpie z dużej palety badań marketingowych), gdyż w obu wypadkach niezwykle istotne jest podtrzymywanie długoterminowych relacji z klientem oraz bezpośredniego i nietrudnego kontaktu pomiędzy dwiema stronami. Marketing partnerski, więc właśnie relacyjny to przede wszystkim zmiana filozofii marketingowej połączonej z orientacją spółki na rynku, natomiast marketing interakcyjny (do jakiego można czasami zaliczyć marketing internetowy), wykorzystywany jest w kontekście bliskich więzi występujących pomiędzy pracownikami spółek i ich klientami.

Marketing relacji jako sposób na wyróżnienie się

Nim rozwinął się marketing relacji, spółki oferowały artykuły. Teraz sprzedaje się markę, i wraz z nią pełen pakiet wartości. Przedsiębiorstwa nie celują obecnie w portfele klientów, lecz w ich uczucia – ważne są wierność i szereg miłych skojarzeń z firmą. Jak zachęcić ludzi, aby kupili właśnie tenże napój gazowany, pomimo iż jest odpowiedni do masy pozostałych, i na dodatek kosztuje trochę więcej? Marketing relacji odpowiada: połącz go ze stylem życia. Klienci nabywają dane rzeczy nie z powodu tego, kim są, lecz kim chcą zostać.

Reasumując, łączność marketingowa przechodzi metamorfozę: od bezosobowego komunikatu przekazywanego przez przedsiębiorstwo, zawiadamiającego ewentualnego nabywcę o nowych artykułach, do personalizowanej, zindywidualizowanej, dwukierunkowej komunikacji umożliwiającej obieg informacji zarówno od spółki do odbiorcy, jak i od odbiorcy do przedsiębiorstwa. Warto interesować się potencjalnym klientem, gdyż może to przynieść korzystne rezultaty.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here