niedziela, kwiecień 27, 2025

Marketing sensoryczny

0
marketing w firmie

Marketing sensoryczny jest formą marketingu, która, jak się okazuje, ma ogromny wpływ na to, czy zakup zostanie przez klienta sfinalizowany czy może wręcz przeciwnie. Doznania zmysłowe są odpowiedzialne za około 80 procent reakcji mózgu. Używanie odpowiednich zapachów, zadbanie o to, by w sklepie z głośników płynęła odpowiednia muzyka sprawia, że sprzedaż wzrasta.

Marketing sensoryczny polega na zaangażowaniu wszystkich zmysłów potencjalnego klienta. To działanie ma na celu zintensyfikowanie odbioru, utrwalanie i przywiązanie klienta do marki, miejsca. Wiele firm stosuje marketing sensoryczny przy użyciu wszelkich zmysłów. Angażuje się wzrok, węch, słuch, dotyk, a nawet smak czy odczuwanie temperatury potencjalnego klienta. To pozwala zbudować pozytywne skojarzenia w umyśle klienta, które będą się łączyć z konkretną marką.
Mózg człowieka odbiera wszelkie sygnały z zewnątrz przy użyciu zmysłów jeszcze zanim informacja o tym, że na przykład czuje się przyjemny kwiatowy zapach, trafi do świadomości, zmysł już rejestruje ten zapach. Ta informacja jeszcze przed uświadomieniem jej sobie jest odczytana przez mózg. To sprawia, że ma się większą skłonność do emocjonalnego decydowania.

Przecież w końcu to emocje są wskaźnikiem tego, czy dane odczucie jest dobre czy złe. Jeśli w sklepie przyjemnie pachnie, a ściany mają ładny kolor, przy kasie jest miseczka z cukierkami dla klientów, a dodatkowo w przeciwieństwie do mrozu na zewnątrz, panuje przytulna ciepła atmosfera, nawet brzydkie i niedopasowane jeansy mogą wydać się potrzebne i stylowe. Decydowanie pod wpływem emocji może być przydatne w sytuacjach, w których człowiek znajduje się w niebezpieczeństwie i na przykład pod wpływem strachu decyduje, że nie wchodzi do zaciemnionej alejki parkowej bądź oddala się od miejsca, gdzie dochodzi do agresji. W przypadku, w którym znajduje się w centrum handlowym i wydaje pieniądze na niepotrzebne przedmioty, ten mechanizm może okazać się szkodliwy.

marketing sensoryczny

Marketing sensoryczny jest docenianym narzędziem przez firmy i marki światowej sławy.

Nie jest koniecznym, aby doświadczenia zmysłowe były związane z produktem. W bakach, biurach podróży, również z powodzeniem stosuje się marketing sensoryczny. Pierwszym zmysłem, jaki bierze się pod uwagę w kontekście marketingu sensorycznego jest oczywiście zmysł wzroku. Nic dziwnego. To za jego pomocą zachodzi pierwsza identyfikacja. To dzięki niemu witryny sklepowe są w stanie skłonić klienta do tego, by zajrzał do sklepu. Z badań wynika, że to właśnie z tym zmysłem powiązanych jest największa liczba połączeń neruonowych. Istnieje kilka sposobów na to, jak można wpływać na potencjalnego klienta na płaszczyźnie wizualnej. Jest kolor, kształt, stopień naświetlenia, wielkość i rozplanowanie przestrzeni.

Trzeba jednak pamiętać, że profesjonalny marketing sensoryczny polega na zaangażowaniu wszystkich zmysłów. Dzięki temu można z niego czerpać najwięcej, jest wtedy najskuteczniejszy i pozwala na znaczne zwiększenie wyników sprzedaży. Kolejnym ważnym zmysłem jest zmysł węchu. Chociaż to wzrok jest zmysłem głównym, to na emocje najsilniej działają zapachy. Ośrodek węchu i emocji w mózgu są połączone. Będąc w dużym markecie można poczuć przyjemny zapach przy stoisku z pieczywem. Niby nie ma w tym nic dziwnego. W końcu ma się przed sobą świeże bułki, chleb i różne drożdżówki.

marketing

Zaskakującym jest fakt, że wspomaga się ich naturalny zapach sztucznym i rozpyla się aerozol, który ma zapach świeżo upieczonego chleba. Niektóre z marek odzieżowych mają swój charakterystyczny zapach. Często po wejściu do sklepu konkretnej marki rozpoznaje się ten sam zapach. To oznacza, że jest to zapach tworzący markę, przypisany do danej firmy. Kolejnym zmysłem, jest oczywiście zmysł słuchu. Wiele osób przepada za młodzieżową energiczną muzyką puszczaną w odzieżowych sklepach. Z badań wynika, że spokojna muzyka w sklepie spowolni konsumenta, a szybsza sprowokuje go np do szybszego spożycia posiłku.

Jeśli muzyka jest spokojna całkiem możliwe, że klient zostanie dłużej w restauracji, zamówi jeszcze drinka i deser, a tym sam pozwoli więcej zarobić właścicielowi restauracji. Nie bez znaczenia pozostaje zmysł dotyku. Nikt nie kupiłyby szala, bez pogładzenia go, sprawdzenia czy jest miły w dotyku. Klient chce wyczuć miękkość, fakturę, ciężar. Dzięki temu ma wrażenie, że lepiej zapoznał się z ubraniem czy innym produktem. Z tego powodu ludzie preferują sklepy samoobsługowe. W branżach spożywczych nie można zapominać o zmyśle smaku, choć to nie oznacza, ze nie wykorzystuje się go także w innych sektorach handlu. Istnieją duże sieciowe sklepy ogrodnicze, motoryzacyjne, które dbają o to, żeby po zakupach klienci mogli zjeść obiad, lody lub hamburgery. Sprawia to, że zakup sofy może stać się rodzinnym wypadem.

Marketing sportowy

0
marketing sportowy

Sport odgrywa istotną rolę w życiu człowieka już od starożytności. U zarania dziejów ekscytowano się walkami gladiatorów czy rzutem oszczepem. Dzisiaj funkcjonuje wiele dyscyplin sportowych, które z roku na rok zdobywają coraz więcej pasjonatów. Ludzie traktują sport jako zainteresowanie, któremu mogą poświęcić swoją uwagę po zakończonej pracy, jest dla nich odskocznią od codziennych zmartwień i trosk. Z uwagi na to, że sport jest pasją widoczną w życiu wielu osób, a jego dyscypliny są podziwiane na całym świecie, poszczególne firmy zaczęły wykorzystywać jego specyfikę do reklamowania swoich usług. Tak powstał marketing sportowy. Dzisiaj jego działania są widoczne np. w meczach piłkarskich – piłkarze na koszulkach mają reklamy sponsorów, a wokół murawy pokazują się banery promujące firmy. Jakie rodzaje marketingu sportowego możemy wyróżnić i czym się charakteryzują?

Na czym polega marketing sportowy?

To ogół działań, których celem jest wykorzystanie rozmaitych narzędzi do promowania usług lub produktów. Cel działań wiąże się także z budowaniem relacji pomiędzy sportem a określonym produktem. Przykładem takiej współpracy jest m.in. relacja Roberta Lewandowskiego, znanego polskiego piłkarza, z markę Gillette.

Zdarza się, że całe przedsiębiorstwa reklamują się poprzez sport oraz związane z nim wydarzenia. W takich sytuacjach najczęściej stosowaną formą marketingu jest sponsoring. Jego zastosowanie można zobaczyć na billboardach czy koszulkach reprezentowanych podczas meczów. Badacze marketingu sportowego informują, że sponsoring jest najpopularniejszą formą tego rodzaju marketingu.

Innym rodzajem marketingu sportowego jest marketingu usług i produktów sportowych. Kierowany jest na ogół do fanów sportu i różnorakich gadżetów z nim związanych. Stosowane narzędzia marketingowe są kierowane do wybranych grup docelowych po to, aby np. zaprosić do udziału w konkursach sportowych, ważnych imprezach i wydarzeniach czy nabycia gadżetów. Ten rodzaj marketingu jest na ogół stosowany wśród lokalnych społeczności oraz w pobliżu sportowych obiektów. Najczęściej stosowanymi narzędziami marketingowymi są w takich przypadkach billboardy, plakaty czy ulotki, a także reklamy w mediach.

stadion sportowy

Do rodzajów marketingu sportowego można także zaliczyć marketing organizacji sportowych, a także działania mające na celu promocję danego sportowego produktu. Ponadto, ten rodzaj marketingu sportowego wiąże się także z funkcjonowaniem organizacji sportowej, a także porozumiewaniu się jej z najbliższym otoczeniem – firmami, fanami a także realnymi widzami. Działania w obrębie tego rodzaju marketingu skupiają się przede wszystkim na odszukaniu najbardziej pożądanych grup docelowych oraz docieraniu do nich. Wśród grup można wyróżnić widzów, sponsorów oraz instytucje zajmujące się funduszami na rzecz rozwoju sportu.

Mówiąc o marketingu sportowym, można utożsamiać go z różnymi, powyższymi typami marketingu. Istotne są tutaj promocje imprez sportowych wśród grup dotychczas nieinteresujących się tego typu rozrywką. W takim przypadku reklamowanie marki czy promowanie konkretnego produktu jest mniej istotne i nie jest celem priorytetowym. Wspominając przykład piłki nożnej, wśród piłkarzy popularne są wyjazdu na sparingowe mecze do innych klubów, nawet do najdalszych zakątków globu.

Istotne zadanie w marketingu sportu mają do zrealizowania rozpoznawalne nazwiska

Dzięki ich zastosowaniu marketing sportu przekonuje do swoich działań nowe grupy osób, a znane nazwiska mają zachęcić niezdecydowanych jeszcze, potencjalnych pasjonatów sportu. W kolejnym kroku, kiedy nowe osoby nabędą sportowe zainteresowania, według zamierzeń regularnie powinny śledzić sportowe poczynania, uczestniczyć w takich wydarzeniach jak ligi mistrzów, mecze i mistrzostwa.

marketing

Podsumowując, warto dodać, że marketing sportowy będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę w codziennym życiu. Wpływ ma na to głównie prowadzony styl życia, ciągły stres, który towarzyszy wielu osobom. Odskocznią od szarej egzystencji będzie sport, który zapewni moc niezwykłych przeżyć, ekscytacji połączonej z satysfakcją w momencie, kiedy wspierana drużyna wygra mecz.

Z punktu widzenia biznesowego, dla marketerów bardzo ważne jest, aby sport zdobywał kolejne rzesze fanów, który wiedzeni sympatią do danej drużyny sportowej, byli w stanie zrobić dla niej wiele – kupić koszulkę z wizerunkiem ulubionego piłkarza, pójść na mecz, a także specjalne wydarzenia wiążące się bezpośrednio ze wspieraną drużyną. Marketing sportu pokazuje, jak łatwo można promować określone produkty czy firmy, bazując na pozytywnych emocjach i zainteresowaniach. Ze sportem można połączyć tak naprawdę wiele produktów, które nie są utożsamiane z aktywnym trybem życia i zdrowym odżywianiem, jak piwo czy chipsy.

Blog o marketingu

0
blog

W dzisiejszych czasach bardzo popularny stał się marketing oraz reklama. Jeżeli prowadzisz jakąś działalność gospodarczą albo jesteś osobą publiczną, to dobrze wiesz jak ważny w dzisiejszych czasach jest marketing. Ze względu na duże zainteresowanie taką tematyką powstaje bardzo dużo blogów o marketingu.

Dobry blog o marketingu powinien być tworzony rzetelnie

Artykuły, które znajdują się na takim blogu powinny zawierać ważne i merytoryczne informacje. Przeważnie takie blogi specjalizują się w określonej dziedzinie, np. mediach społecznościowych, marketingu internetowym albo copywritingu.
Blog o marketingu, który porusza kwestie związane z mediami społecznościowymi prawdopodobnie będzie skupiał się głównie na portalu Facebook. Z artykułów na takim blogu dowiesz się, że fanpage na Facebooku powinien być prowadzony profesjonalnie oraz systematycznie. Dowiesz się także, że zdjęcia oraz grafiki umieszczane na Facebooku powinny być wysokiej jakości oraz powinny być interesujące.

Prowadząc stronę na Facebooku powinieneś pamiętać także o tym, że teksty postów powinny być krótkie, ale merytoryczne i treściwe. Musisz pamiętać także o odpisywaniu na wiadomości oraz komentarze, które będą pojawiały się na fanpage’u pod postami.
Prawdopodobnie blog o marketingu skupiający się na Facebooku poruszy także kwestie związane z płatną reklamą na tym portalu. Jak zapewne wiesz Facebook oferuje płatną reklamę za dowolną kwotę. Sam określasz grupę docelową, czyli wybierasz region oraz zainteresowania osób, do których reklama Twojej strony ma trafić. Możesz także zainwestować w reklamę oddzielnych postów. Warto promować, tylko określone posty, które są ważne dla Twojej działalności.

Jak zapewne się domyślasz blog o marketingu, który skupia się na social media poruszy także kwestie związane z Instagramem. Instagram, który działa głównie jako aplikacja zdobywa coraz większą grupę użytkowników, dlatego jest ciekawym elementem marketingu internetowego. Na Instagramie powinieneś publikować, tylko ciekawe zdjęcia, grafiki oraz filmiki, które w opisie powinny zawierać tematyczne hasztagi. Na takim blogu dowiesz się jakie hasztagi powinieneś używać, a także w jakiej ilości.

blog o marketingu i nie tylko

Autor, który pisze blog o marketingu poruszy pewnie także kwestię Twittera oraz Snapchata.

Twitter jako serwis społecznościowy, który słynie z krótkich wiadomości tekstowych nie zdobył w Polsce jeszcze takiej popularności jak na świecie, ale z roku na rok zdobywa swoich nowych fanów. Na takim blogu dowiecie się jakie są tego przyczyny, a także jak prawidłowo korzystać z Twittera. Natomiast autor, który pisze blog o marketingu o aplikacjach telefonicznych zapewne poruszy temat Snapchata. Ta aplikacja w przeciągu krótkiego czasu stała się bardzo popularna szczególnie wśród młodych odbiorców. Z tego względu, jeżeli Twoimi odbiorcami są głównie nastolatkowie, to koniecznie musisz korzystać z tej aplikacji. Na Snapchacie możecie tworzyć 24-godzinne relacje, a także wysyłać zdjęcia i filmiki do znajomych.

Jeżeli blog o marketingu porusza kwestie związane z treściami wideo, to na pewno znajdziesz tam artykuły dotyczące serwisu YouTube. W ostatnim czasie szczególną popularnością cieszą się YouTuberzy i ich kanały. Na blogach o marketingu dowiesz się na czym polega fenomen YouTuberów, a także jak założyć i prowadzić dobry kanał, który będzie miał dużo subskrypcji.
Dobry blog o marketingu na pewno w swojej historii tekstów ma artykuły o dobrym prowadzeniu strony internetowej. W dzisiejszych czasach strona internetowa powinna być prowadzona w sposób profesjonalny oraz ciekawy. Taka strona powinna być na bieżąco aktualizowana, a jej wygląd powinien być nowoczesny. Strona www powinna być również funkcjonalna.

blog o marketingu

Pamiętaj, że blog o marketingu, to także szereg informacji o odpowiednim pozycjonowaniu stron w przeglądarkach internetowych. Dowiesz się tam wszystkiego o tekstach SEO, a także o tym na czym dokładnie polega pozycjonowanie stron internetowych. Na takich blogach dowiesz się także czym jest copywriting oraz czym zajmuje się copywriter SEO.
Blog o marketingu, to także źródło informacji o content marketingu, a także dobrym PR. Z takich blogów dowiesz się jak dobrze promować i reklamować daną markę, a także na co zwrócić uwagę oraz jakich błędów nie popełniać.
Skoro już wiesz, że blog o marketingu może dotyczyć różnych zagadnień związanych z szeroko pojętą reklamą, promocją i marketingiem, to powinieneś zdecydować o czym chciałbyś poczytać w pierwszej kolejności. Jeżeli zdecydujesz się na czytanie bloga o marketingu, to pamiętaj wybrać ten najlepszy w danej dziedzinie.

marketing wielopoziomowy

0

czeka

Marketing rekomendacyjny

0
marketing

Działania marketingowe, które mają na celu zwiększenie liczby rekomendacji danego dobra lub danej usługi wśród klientów oraz potencjalnych klientów nazywamy marketingiem rekomendacji. Dzieje się to poprzez możliwość sprawdzenia na własną rękę produktu, a także jego późniejsze polecenie z użyciem konkretnych instrumentów marketingu rekomendacji. Przekaz reklamowy, informacja o danym produkcie firmy i opinia użytkownika za którą firma nie płaci. Jest to szczere, niewymuszone wyrażenie zdania na temat danego produktu. Zazwyczaj polecenie produktu ma miejsce w gronie rodziny i znajomych, wśród osób z najbliższego otoczenia konsumenta.

Marketing rekomendacji działa poprzez tworzenie kampanii Product Seeding, czyli kampanii których sedno opiera się na dotarciu do wybranego segmentu konsumentów, wybranych wcześniej w odpowiednich badaniach, oraz przekazaniu im do testowania produktów danej marki. Czasami taki zestaw zawiera również próbki, które można przekazać najbliższych znajomym. Zazwyczaj uczestnicy takich kampanii to osób, które lubią wyrażać opinię i testować nowe produkty rozmawiać z najbliższymi o nowościach jakie mieli okazję wypróbować i je polecać lub nie. Opinie takie muszą być własnym zdaniem osoby, która takie produkty testuje, gdyż tylko w takim wypadku są one najbardziej wartościowe.

marketing rekomendacyjny

Marketing rekomendacyjny działa na zasadzie bezpośredniego dostarczenia produktu do konsumenta, oznacza to dla przedsiębiorstwa zmniejszone koszty magazynowania produktów. Osoba testująca sprawdza produkty, formułuje swoją opinię i poleca tylko te produkty, które rzeczywiście są tego warte osobom, które są najbliższymi znajomymi, do których ma się zaufanie i którzy również mają zaufanie do ciebie. Nie ma konieczności zaczepiania ludzi na ulicy i namawiania ich do zakupu jakiegoś produktu. Tutaj wszystko opiera się na kontaktach między ludźmi i również na tym budowana jest działalność i kontrola biznesu i interesu. Czyli osoba ocenia produkt wyraża opinie i poleca go znajomym.

Tamta osoba z kolei decyduje się dany produkt wypróbować, dzięki czemu przedsiębiorstwo oszczędza na sferze całej promocji danego produktu, na wszystkich reklamach, broszurach, ulotkach, reklamach telewizyjnych i internetowych i tak dalej. Nie trzeba mieć żadnego rodzaju doświadczenia w sprzedaży, ponieważ osoba testująca i polecająca nie sprzedaje produktów, a jedynie wyraża o nim opinie, co sprawia, że inna osoba zdecyduje się go kupić. Osoba polecająca dostaje za opinie o produkcie, za jego polecenie odpowiednią ilość pieniędzy. Jest to bardzo łatwy i szybki sposób na zarobek. To tak jakby dokonywanie w jakimś sklepie zakupów i ten sklep za polecenie jakiegokolwiek produktu, który zakupiliśmy wypłacał nam pieniądze.

Nie ponosi się żadnego ryzyka, nie trzeba mieć wielkich umiejętności ponieważ osoby, którym to polecamy są zazwyczaj naszymi znajomymi i nam ufają. Działa to tak, że przedsiębiorstwo podporządkowuje i opiera się na rekomendacjach, które wystawiają klienci. Korzyści jakie płyną z marketingu rekomendacyjnego to między innymi brak istnienia kosztów dotyczących początków działalności oraz samego udziału w programie, zazwyczaj takie działania przeprowadzają firmy, które mają już doświadczenie, są znane z dobrych opinii wśród klientów i pracowników, nie trzeba przechowywać produktów w magazynie, co radykalnie zmniejsza koszty, nie ma minimalnej kwoty na jaką musi zostać złożone zamówienie, nie ma umów, pieniądze są dostarczane szybko i bezproblemowo.

wysyłamy maila

Jest to świetny sposób zarabiania z którego korzysta coraz więcej ludzi na całym świecie. Ważne jest, by w całym procesie być wytrwałym i nie poddawać się tak łatwo. Mimo tego, że jest to dość łatwy sposób na zarobienie to potrzeba też poświęcić mu czasu, energii i być wytrwałym. Tylko wtedy będzie można zobaczyć efekty pracy. Trzeba też nie bać się wyzwań i lubić przełamywać bariery, podejmować różnego rodzaju wyzwania nawet takie, które z pozoru mogą wydawać się nie do osiągnięcia. Na początku drogi w marketingu rekomendacyjnym ważna jest opieka kogoś, kto się tym już zajmował i kto będzie mógł dać cenne wskazówki, rady oraz pomóc rozwiązywać ewentualne problemy.

Osoba taka jest niezbędna i dzięki niej będzie można szybciej dostać się do czołówki. Jeśli przebrniemy przez pierwsze etapy adaptacji do nowego biznesu, poznamy specyfikę działania marketingu rekomendacyjnego będziemy mogli stawać się coraz lepszymi w swojej branży. W tym rodzaju marketingu to właśnie ludzie zarówno konsumenci jak i osoby współpracujące są najważniejsze, gdyż to one napędzają cały ten biznes i to na relacjach z klientami to wszystko się opiera.

marketing wirusowy

0

czeka

Real time marketing

0
marketing

W obecnych koncepcjach marketingowych rozróżniamy mnóstwo form marketingu – marketing treści (content marketing), inbound marketing lub marketing szeptany. Co rusz dochodzą do nich różne zjawiska połączone ściśle z postępem nowoczesnych przewodów łączności. Jedną z takich form koncepcji marketingowych jest real time marketing, więc marketing w czasie teraźniejszym, posiadający własne podłoże w dużym rozwoju oraz wielkiej popularności mediów społecznościowych. Czym jest oraz dlaczego należałoby go bliżej poznać?

Działanie tu i teraz

Określenie real-time marketingu (RTM) popularne było już w latach 90. XX wieku. Jednakże dopiero intensywny rozwój social media spowodował jego wielką popularność oraz wszechstronne wykorzystanie. Marketing w czasie rzeczywistym reaguje gwałtownie na aktualne wydarzenia, istotne dla szerokiej grupy oraz mające medialny odzew, przechwytuje je oraz w ich kontekście umieszcza przekaz firmy. Żeby został on odpowiednio przyjęty oraz spotkał się z jak najszerszym zaciekawieniem, treść przekazu musi trafiać w potrzeby klientów oraz być zgodna z ich nastrojami oraz zachowaniem w niniejszym czasie – w czasie rzeczywistym.

O jakich wydarzeniach mowa? Mogą to być sytuacje nagłe, niezaplanowane, nieprzewidziane, święta, sportowe wydarzenia, ważne dni w kalendarzu. Ważne jest tu natychmiastowe przechwytywanie (więc newsjacking) tych wydarzeń, momentów z nimi połączonych oraz tworzenie na ich bazie przedsięwzięć, jakie spotkają się z zaciekawieniem wielkiej rzeszy klientów. Jednym z najsłynniejszych modeli efektywnego zastosowania real-time marketingu, wciąż wymienianym w licznych artykułach na ten temat, jest spontaniczne zachowanie firmy Oreo podczas amerykańskiego Super Bowl w lutym 2013 roku.

Podczas meczu finałowego ligi futbolu amerykańskiego, oglądanego przez miliony widzów oraz licznie omawianego w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Twitterze, z powodu usterki elektryczności na stadionie nieoczekiwanie nastąpiła ciemność. Wtedy widzowie uruchomili social media, żeby sprawdzić informacje oraz odnaleźli tam spontaniczną reakcję firmy Oreo na zaistniałą sytuację, trafiającą w ten kontekst wydarzenia. Już w kilkanaście minut po zatrzymaniu gry marka Oreo zamieściła na Twitterze zdjęcie własnego ciastka z podpisem oznajmującym, iż w ciemności wciąż można spożywać ciastka Oreo. Odzew był ogromny – obraz został upubliczniony na Twitterze kilkanaście tysięcy razy, i jeszcze więcej osób polubiło go na Facebooku.

real time marketing w firmie

Refleks oraz wiarygodność

Wiemy już, iż real-time marketing to zdolność „wstrzelenia się” w określony kontekst, skuteczny refleks, szybkość oraz trafność publikowanego przekazu. Profesjonaliści od marketingu w czasie rzeczywistym muszą być ostrożni oraz zaangażowani i potrafić podejmować natychmiastowe decyzje, tak żeby działania przez nich przeprowadzane były jak najbardziej aktualne, trwające, gdy nie jednocześnie z konkretnym zdarzeniem, to w jak najbardziej bezpośrednim czasie po nim. Omawiane wydarzenie musi być świeże – dla użytkowników, jak również konkurencji, jakiej działania trzeba wyprzedzić.

Istotne jest, żeby przekaz był jak najbardziej naturalny oraz odpowiedni do kontekstu, nadawca treści musi rozumieć fakt, do jakiego nawiązuje, w innym przypadku ośmieszy nie tylko siebie, lecz przede wszystkim własną firmę. Ważną kwestią jest również dopasowanie komunikatu do stylu firmy, przekaz nie może być sztuczny, ponieważ odbiorcy z łatwością zorientują się, iż powstał on na siłę. Wreszcie, komunikat winien być czytelny dla odbiorców – zarówno gdy idzie o język, jak i kontekst. Real-time marketing koncentruje się nie tylko na gromadzeniu danych oraz dostrzeganiu w wydarzeniu potencjału marketingowego, więc notabene szansy na przekazanie treści promocyjnych. Marketing w czasie rzeczywistym to bowiem także późniejsze słuchanie opinii, wypowiedzi oraz komentarzy klientów powstałych po zastosowaniu takiej strategii.

real time marketing

Siła mediów społecznościowych

Nie bez powodu media społecznościowe są najdoskonalszym miejscem dla real-time marketingu. Kontakt między firmą i klientem odbywa się tu bez pośredników, dzięki czemu przekaz może dojść do użytkowników w ekspresowym czasie, w dowolnym miejscu globu. Co więcej, w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, w wypadku social media nie trzeba rezerwować czasu antenowego. A w real-time marketingu czas odgrywa ważną rolę.

Zalety real-time marketingu

Efektywnie przeprowadzona strategia marketingu w czasie rzeczywistym przekłada się na wzrost zainteresowania firmą oraz jej ofertą. Buduje zasięg klientów często na etapie globalnym oraz zyskuje nowych klientów.

Marketing polityczny

0
marketing polityczny

Marketing u końca drugiej dekady dwudziestego pierwszego wieku to coś, o czym wiedzą już często dzieci w przedszkolu. Ważne jest jednak nie tylko to, co jest obiegową wiedzą, ale warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób działa marketing także w innych obszarach, na co dzień często zupełnie niekojarzonych z tym pojęciem. Jednym z nich jest marketing polityczny, o czym warto sobie uświadomić.

Jak to działa w polityce?

Tak naprawdę zasady marketingu, zwłaszcza jeśli chodzi o takie zupełne podstawy, nie zmieniają się w zależności od tego, co chcesz wypromować. Mogą się różnić środkami, jakie doprowadzą do upragnionego celu, ale na pewno nie będą zmieniały swoich fundamentalnych zasad, które są niezmienne od wielu dziesiątek lat. Warto o tym pamiętać w chwili, gdy zdecydujesz się na uprawianie tej nieco skomplikowanej, ale jednocześnie pełnej wyzwań drodze, jaką jest właśnie marketing związany z polityką.

Jak się do tego ważnego i zarazem trudnego zadania odpowiednio zabrać? Przede wszystkim istotne, podobnie jak ma to miejsce z innymi życiowymi projektami, bardzo ważnym elementem jest właściwe przygotowanie planu działań, jakie podejmiesz dla osiągnięcia swojego celu, który musisz zdefiniować na samym początku. Więc gdy określisz już swój cel sprawdź dobrze wszelkie możliwości, jakie otwiera przed marketerami to pole działania.

Polityka to jest również produkt, w tej sytuacji po prostu próbujesz sprzedać ludziom nie jogurt czy batonik, ale kogoś innego. Wiele zależy od tej osoby, ale jeśli w odpowiedni sposób zaplanujesz wszystko na pewno całe przedsięwzięcie zakończy się powodzeniem. Sukces na tym polu co prawda zawdzięczasz przede wszystkim ciężkiej pracy, ale dotyczy to przecież także i wszelkich innych form ludzkiej codziennej działalności. Ważne jest zatem, by rozpocząć z dobrym planem. Co musisz w nim ująć?

marketing polityczny parlament

Planowanie najlepiej przeprowadzać z kalendarzem w ręce, bo takie działania marketingowe zawsze wymagają odpowiedniej ilości czasu, podczas którego nie będziesz mieć możliwości dokonywania wielkich zmian. Rzecz jasna pewne korekty będą musiały zostać przeprowadzone, niemniej jednak musisz na tyle dobrze przygotować swój harmonogram prac marketingowych, by nie musieć robić wielkiej rewolucji.

Równie istotne co zakreślenie ogólnego celu i kalendarza poszczególnych wydarzeń jest określenie odpowiedniej grupy docelowej. Musisz wiedzieć do kogo konkretnie chcesz dojść z przekazem, bo to właśnie na odbiorcy się koncentrujesz. Jeśli prowadzisz lub masz zamiar prowadzić działania marketingowe na polu polityki, z całą pewnością musisz w tym momencie skoncentrować się na osobach odbierających ten przekaz. Inaczej nie trafisz w oczekiwania stałych lub potencjalnych wyborców, tym samym całkowicie tracąc czas, energię i środki finansowe tylko po to, by na koniec odnieść druzgocącą klęskę. Nie chcesz tego przecież, prawda?

Jeśli poznasz ludzi na tyle, by wiedzieć już do kogo w ogóle kierujesz swój przekaz, zadanie stanie się znacznie łatwiejsze, choć oczywiście nie będzie całkowicie pozbawione ryzyka, bez względu na to, w jakiej partii czy innego rodzaju ugrupowaniu będzie znajdowała się osoba, na której promocji będziesz się koncentrować. To jest wbrew pozorom również nie bez znaczenia, bo bankierzy często nie będą odpowiedni dla górników a sprzątaczki mogą nie zechcieć głosować na kogoś, kto postuluje ograniczenia kosztów pracy ludzkiej poprzez ich mechanizację w takim na przykład zawodzie. Decydując się na tego rodzaju marketing musisz doskonale pamiętać o tym, kim ma być nie tylko idealny odbiorca komunikatów, ale także jak będzie wyglądać ich nadawca. Wiarygodność oczywiście musi być budowana przez długi czas, niemniej jednak z całą pewnością są sposoby na to, by jakoś ją poruszyć.

biały dom

Podobnie ma się sprawa z odpowiednią dystrybucją treści

Wszystko zależy od figur nadawcy i odbiorcy, dlatego właśnie tak wielkie ma to znaczenie. Dziś do młodych nie wystarczy podejść z wyborczą ulotką, bo to nie jest ich naturalne środowisko. Wiele osób przekonało się, że w taki sposób nawet może zrażać do siebie ludzi, którzy czują się zwyczajnie osaczani. Podobnie ma się sprawa z takimi działaniami jak billboardy, w które wierzy tak wiele osób. Owszem, one działają na osoby niekorzystające z internetu, jednak jeśli wiesz, że odpowiednią grupą docelową są raczej młodzi ludzie to jednak wybierzesz coś innego, prawda?

Z tego rodzaju wyzwaniami mierzy się każda osoba, która chce coś osiągnąć na polu marketingu politycznego. Warto o tym pamiętać w chwili, gdy będziesz organizować kampanię wyborczą.

Studia z marketingu

0
studia

W dobie XXI wieku marketing robi się coraz popularniejszy. W związku z tym zaistniała potrzeba studiów z marketingu.Wiele uczelni w Polsce proponuje młodym osobom studia z marketingu. Trzeba jednak najpierw wyjaśnić pojęcie marketingu.

Po raz pierwszy termin ten pojawił się w Stanach Zjednoczonych i oznaczał pewien sposób działania i zarządzania w firmie. Philip Kotler powiedział, że marketing: „to nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego. Określa, które segmenty rynku, przedsiębiorstwo może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i usługi”.

W trakcie wielu studiów z marketingu można mieć do czynienia z takimi przedmiotami nauczania jak: interpretacja utożsamiająca marketing jako czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, które mają w swoim założeniu wpłynąć na nabywcę poprzez różne metody i techniki.
Marketing to przyjęcie orientacji na odbiorcę a zastąpienie orientacji na produkt. W marketingu skupiamy się nie tyle na potrzebach, ile na źródłach satysfakcji klienta. Studia z marketingu mają za zadanie przygotowanie specjalistów w zakresie prowadzenia działalności marketingowej, a zwłaszcza działań ze sfery badań rynku, komunikacji rynkowej, budowania trwałych relacji z klientami, sprzedaży, budowania wizerunku, zarządzania marką, wykorzystywania nowoczesnych technologii w biznesie.

Marketing to przede wszystkim interdyscyplinarny obszar wiedzy oraz aktywności praktycznej. Nie można zostać dobrym przedsiębiorcą bez zdobytej wcześniej wiedzy z zakresu marketingu.
Marketing czerpie i korzysta z doświadczenia z psychologii, socjologii, ekonomii, statystyki, rachunkowości, finansów, etnografii, a nawet także i z filozofii. Każdy marketer to osoba o wszechstronnej wiedzy i umiejętnościach.

Zdolności komunikacji, empatia, analityczne myślenie, umiejętność rozumienia zachowań innych ludzi, kreatywność, innowacyjność, podejmowanie ryzyka w biznesie, synteza doświadczenia i intuicji to tylko niektóre obszary kompetencji rozwijane w czasie zajęć w trakcie studiów z marketingu.
Studia z marketingu mają charakter interaktywny i projektowy.
W czasie studiów jest bardzo wiele zajęć w grupie, gier zespołowych, gier strategicznych czy też symulacji komputerowych.

Jaka praca nas czeka po studiach z marketingu?

studia z marketingu

W głównej mierze będzie to praca przy biurku, choć nie tylko. Trzeba się także nam przygotować na wszelkie wyjazdy do kontrahentów i klientów oraz uczestniczenie w rozmaitych wydarzeniach branżowych jak choćby np. targach, konferencjach, prezentacjach produktów itp.
Większość tych imprez jednak będzie trzeba nam organizować samodzielnie.
Przykładowe stanowiska pracy po studiach z marketingu to: specjalista ds. marketingu, specjalista ds. public relations, specjalista ds. mediów społecznościowych, specjalista ds. sprzedaży, czy też specjalista ds. SEO.
Branża marketingowa daje ogromne możliwości rozwoju, które są uzależnione od wielkości danej firmy, w której zostaniemy zatrudnieni oraz od naszego doświadczenia i dotychczasowych osiągnięć.
Specjaliści w tej branży z kilkuletnim stażem i z bogatym portfolio zrealizowanych projektów mogą liczyć na zarobki w wysokości nawet 8000 złotych netto.

Które studia z marketingu wybrać? Oto jest dobre pytanie.

Studia licencjackie, magisterskie, podyplomowe czy szkolenie?
W ciągu ostatnich kilku lat wzrosło ogromne zapotrzebowanie na nowe stanowiska, takie jak np. social media manager, którego tak bardzo potrzebują agencje wizerunkowe. Kolejnym argumentem są zarobki na tym stanowisku, które sięgają 5 tysięcy miesięcznie. Natomiast kierownik ds. marketingu zarabia średnio 7,6 tysięcy złotych brutto.
Wiele młodych osób stojących przed wyborem studiów, decyduje się na marketing właśnie głównie z powodu przyszłych, swoich zarobków.

marketing

Co zrobić, aby dobrze wybrać studia z marketingu?

Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę najlepszą uczelnię z wykwalifikowaną kadrą.
Osoby, które już działają w marketingu np. internetowym, czyli takie, które mają doświadczenie i pewną wiedzę, najlepiej jakby poszły one na studia podyplomowe.
Osoby kompletnie nieobeznane w temacie marketingu powinny wybrać się na studia licencjackie. Prawdą jednak jest, że każdy wie w czym się dobrze czuje i kim by chciał być w przyszłości. Nie jednokrotnie rzeczywistość pokazuje nam, że teoria a praktyka to całkiem dwie odrębne strefy nie zawsze umiejące się dobrze łączyć. Niewątpliwie jednak w dzisiejszych, współczesnych czasach studia z marketingu z roku na rok robią się coraz popularniejsze.

Marketing daje nam ogromne możliwości rozwoju, pracy, awansu a nade wszystko godziwych pieniędzy. Warto choćby dla siebie samego interesować się marketingiem, jeśli na przykład skończyliśmy studia z innej dziedziny.
Wiedza z marketingu pozwala każdemu podejmować właściwe decyzje i zarządzać choćby nawet własnymi finansami.
Oby ta wiedza pozwoliła nam na realizację założonych przez nas celów zarówno teraz, jak i w przyszłości. Dążmy do tego, co ponadczasowe, co jeszcze nam nieznane i co niepowtarzalne.
Nie każdy może pozwolić sobie na studia z marketingu, ale na pewno każdy może z ciekawości interesować się zagadnieniami z dziedziny marketingu.

Video marketing

0
marketing

Na strategię marketingową składa się kilka obszarów, wśród których można wyróżnić video marketing. Obecnie ten rodzaj marketingu staje się coraz bardziej popularny. Czym charakteryzuje się promocja marek wykorzystująca treści video i jakie ma korzyści?

Jak sama nazwa wskazuje, video marketing charakteryzuje się wykorzystaniem treści filmowych przy promocji firmy bądź marki. W praktyce to działanie jest realizowane w kilku kanałach, czego celem jest zbudowanie wśród grupy docelowej odpowiedniego wizerunku marki. W obecnych czasach umiejętne wykorzystanie treści i publikacja video czy tekstów to jedno z podstawowych działań zmierzających do wzmocnienia wizerunku danej marki.

Należy przy tym pamiętać, że treści wizualne trafiają do świadomości odbiorców sprawnie i szybko. Wśród nich są grafiki, infografiki, zdjęcia czy rozmaite wykresy. Do tej grupy zaliczyć także można ruchome obrazy, czyli filmy. Po stworzeniu takich materiałów są one wykorzystywane w mediach społecznościowych, publikowane na stronie internetowej lub wysyłane odbiorcom za pomocą newsletterów. Wysoka jakość treści video sprawia, że marka jest odbierana jako bardziej atrakcyjna oraz interesująca.

Jak działa i jak należy zbudować strategię video marketingową?

Oprócz wzmocnienia wizerunku i podniesienia rozpoznawalności marki, tworzone filmy mogą również angażować odbiorców do określonych działań. Zachęcają do sięgnięcia po dany produkt lub wyrabiają nawyki, np. picie danej herbaty podczas codziennych śniadań.

Tworząc treści video marketingowe należy w pierwszym kroku zastanowić się nad wysokością budżetu, który możemy przeznaczyć na produkcję filmu. Dzięki posiadanemu budżetowi tworzone treści mogą cieszyć się wysoką jakością oraz być bardziej efektywne. W sytuacji, kiedy dana firma planuje wykonanie serii kilku filmików lub w dużej mierze opiera swoją strategię marketingową na tworzeniu treści video, warto by zastanowiła się nad stworzeniem własnego studio nagrań. W dłużej perspektywie czasu tworzenie treści wewnątrz firmy może być opłacalną inwestycją, dzięki czemu nie trzeba będzie płacić wysokich kosztów profesjonalnej agencji marketingowej. Jeśli firma chce zainwestować w budowę studia nagrań, powinna zastanowić się, jakie aparaty, lampy czy kamery będą dla niej najlepsze.

video marketing

Stworzenie studia i nagranie video to jednak za mało. Ważne, aby zatrudnić bądź wyznaczyć osobę, która będzie mogła koordynować powstawanie treści. Tak naprawdę, dla dobra tworzonych treści, warto zastanowić się nad zatrudnieniem dwóch osób. Jedna z nich pełniłaby funkcję operatora, której zadanie polegałoby na odpowiednim złożeniu sekwencji filmowych, natomiast druga osoba czuwałaby nad tworzeniem filmu i powstaniem scenariusza – byłaby wówczas reżyserem. Kompletując zespół, warto wziąć pod uwagę wcześniejsze doświadczenie potencjalnych pracowników. Im jest większe, ciekawsze i zawierające informacje o większej liczbie zrealizowanych materiałów, tym większe szanse, że dana osoba będzie tą, której szukamy.

Kiedy już uda się wybrać pracownika do działu filmowego, należy zastanowić się, jaki sprzęt techniczny będzie dla niego najbardziej odpowiedni. Montaż filmów jest związany z koniecznością nabycia dobrej jakości, wydajnego komputera oraz programów umożliwiających profesjonalny montaż.

Co dalej? Kolejnym krokiem w rozwoju video marketingu jest stworzenie spójnej strategii. Ważne, aby już na początku pracy ustalić, jaki komunikat jest najważniejszy i powinien być szczególnie promowany w materiale. Przy tym działaniu przyda się również spotkanie z osobami odpowiedzialnymi za wprowadzanie danego produktu na rynek czy jego komunikację. Podczas spotkania warto również zastanowić się, jaka historia dotycząca danego produktu powinna być eksponowana w nagrywanych filmikach oraz jak będzie ona promowana. Należy również zaplanować, w jaki sposób filmik będzie przyciągał uwagę odbiorców i skłaniał ich do promowanej aktywności.

film

Po montażu filmiku nastaje moment na jego publikację. Istotnym miejscem, w którym powinien się on znaleźć jest strona internetowa firmy, a także media społecznościowe, w tym Facebook czy YouTube. Jeśli firma nie ma jeszcze kanału na YouTube warto skupić swoje siły na stworzeniu takiej przestrzeni. Dzięki temu zwiększymy szanse, że materiał dotrze do większej grupy osób, podkreślona zostanie również obecność marki w wynikach wyszukiwania Google.

Chociaż stworzenie atrakcyjnych materiałów video wymaga niemałych nakładów finansowych, w rezultacie taka inwestycja może pomóc w zbudowaniu zaufania do marki, a to jest bezcenne.

ZOBACZ TEŻ