Migracja strony na inny hosting

Do zmiany hostingu warto odpowiednio się przygotować, aby uniknąć różnych nieprawidłowości oraz zachować ciągłość działania strony internetowej i usług sieciowych. Aby skutecznie przeprowadzić proces migracji witryny, należy przede wszystkim opracować właściwą strategię działania. Zmiana hostingu trwa przeważnie od kilku do kilkudziesięciu godzin, jednak okres przygotowawczy i optymalizacyjny może zająć nawet kilka dni.

Przygotowanie do migracji strony na inny hosting

Na początek warto przygotować pełną listę stron do przeniesienia, włącznie z wszystkimi domenami i subdomenami podawanymi migracji na nowy hosting. Dobry rozwiązaniem jest zrobienie screenu konfiguracji w strefie DNS, czyli wszystkich rekordów dla wykorzystywanych domen. Informacje te są bardzo przydatne przed samym przepięciem domeny, ponieważ pozwalają na zapewnienie ciągłości pracy strony internetowej oraz innych usług. W przypadku przenoszenia poczty, warto spisać wszystkie używane skrzynki celem ich wiernego odtworzenia u nowego hostingodawcy. Istotne są także hasła oraz sposób korzystania z systemu e-mail, który może być połączony z programem pocztowym lub zewnętrzną usługą. Ważną kwestią pozostają ponadto wszelkie niestandardowe konfiguracje, np. przekierowania poczty czy newslettery na subdomenach. Przy zmianie hostingu można zwykle odtworzyć konfigurację różnych wtyczek i systemów.

Podejmowanie decyzji przy zmianie hostingu

W ramach migracji zmieniać można nie tylko serwery www, ale również operatorów domen. Aby podjąć trafną decyzję, warto dokładnie porównać ceny i oferty różnych firm. W przypadku posiadania aktywnego certyfikatu SSL u poprzedniego hostingodawcy, przy migracji można z niego dalej korzystać. W tym celu potrzebny jest plik certyfikatu, a także klucz prywatny i klucze pośrednie. Na podstawie tych informacji da się wdrożyć stary certyfikat SSL na nowy serwer dla firmy, bądź też zmienić go na inny. Ważną kwestią jest również wersja PHP u obecnego dostawcy hostingu. Przy migracji najlepiej pozostać przy tym samym wariancie, a jego ewentualne podwyższenie przeprowadzić już po przeniesieniu strony internetowej. Warto przy tym korzystać z najnowszej wersji PHP, ponieważ przyspiesza to działanie witryny.

serwer

Zmiana hostingu krok po kroku

Pierwszym krokiem powinien być wybór odpowiedniego pakietu. Obecnie profesjonalny hosting dla firm posiada w swojej ofercie wiele firm, w tym Host1. Udostępniane przez nią serwery dla firm mogą być dobierane na podstawie różnych parametrów, związanych np. z przewidywanym obciążeniem dla strony czy obsługą klienta. Przy wyborze warto kierować się gwarancją zachowania ciągłości usługi nawet przy dużym obciążeniu strony. Jeżeli jest to konieczne, należy przesłać niezbędne dostępy do usług od wcześniejszego hostingodawcy. Podczas migracji wykonuje się kopię strony, która umieszczana jest następnie na nowym hostingu razem z plikami i bazami danych. Domenę przypina się na kolejnym etapie, dlatego warto wcześniej wyłączyć możliwość składania zamówień w sklepie czy zamieszczania komentarzy. Wszystkie te dane będą dzięki temu uwzględnione na nowym hostingu, ponieważ kopia wykonana zostanie wcześniej. Etap ten trwa zwykle od kilku do kilkunastu godzin – począwszy od wykonania kopii, aż po zakończenie propagacji domeny. Jeżeli jednak konieczne jest wykonanie dodatkowej optymalizacji na stronie, warto wyłączyć te opcje na kilka dni.

Informacje o migracji na inny hosting stron dla użytkowników

Jeżeli strona internetowa cieszy się dużą popularnością, warto poinformować jej użytkowników o planowanej migracji w mediach społecznościowych. Zamieszczenie odpowiedniego komunikatu sprawi, że potencjalni klienci będą świadomi przerwy w funkcjonowaniu serwisu i przez ten czas nie będą próbowali odwiedzać witryny czy składać zamówień. W informacji warto dokładnie wskazać godziny przenosin na nowy hosting, a także pamiętać o ewentualnych przeprosinach za brak możliwości korzystania z serwisu. Migracja strony internetowej jest całkowicie powszechnym i zwykle krótkotrwałym procesem, dlatego nie wiąże się z ryzykiem utraty klientów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here