W obecnych koncepcjach marketingowych rozróżniamy mnóstwo form marketingu – marketing treści (content marketing), inbound marketing lub marketing szeptany. Co rusz dochodzą do nich różne zjawiska połączone ściśle z postępem nowoczesnych przewodów łączności. Jedną z takich form koncepcji marketingowych jest real time marketing, więc marketing w czasie teraźniejszym, posiadający własne podłoże w dużym rozwoju oraz wielkiej popularności mediów społecznościowych. Czym jest oraz dlaczego należałoby go bliżej poznać?
Działanie tu i teraz
Określenie real-time marketingu (RTM) popularne było już w latach 90. XX wieku. Jednakże dopiero intensywny rozwój social media spowodował jego wielką popularność oraz wszechstronne wykorzystanie. Marketing w czasie rzeczywistym reaguje gwałtownie na aktualne wydarzenia, istotne dla szerokiej grupy oraz mające medialny odzew, przechwytuje je oraz w ich kontekście umieszcza przekaz firmy. Żeby został on odpowiednio przyjęty oraz spotkał się z jak najszerszym zaciekawieniem, treść przekazu musi trafiać w potrzeby klientów oraz być zgodna z ich nastrojami oraz zachowaniem w niniejszym czasie – w czasie rzeczywistym.
O jakich wydarzeniach mowa? Mogą to być sytuacje nagłe, niezaplanowane, nieprzewidziane, święta, sportowe wydarzenia, ważne dni w kalendarzu. Ważne jest tu natychmiastowe przechwytywanie (więc newsjacking) tych wydarzeń, momentów z nimi połączonych oraz tworzenie na ich bazie przedsięwzięć, jakie spotkają się z zaciekawieniem wielkiej rzeszy klientów. Jednym z najsłynniejszych modeli efektywnego zastosowania real-time marketingu, wciąż wymienianym w licznych artykułach na ten temat, jest spontaniczne zachowanie firmy Oreo podczas amerykańskiego Super Bowl w lutym 2013 roku.
Podczas meczu finałowego ligi futbolu amerykańskiego, oglądanego przez miliony widzów oraz licznie omawianego w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Twitterze, z powodu usterki elektryczności na stadionie nieoczekiwanie nastąpiła ciemność. Wtedy widzowie uruchomili social media, żeby sprawdzić informacje oraz odnaleźli tam spontaniczną reakcję firmy Oreo na zaistniałą sytuację, trafiającą w ten kontekst wydarzenia. Już w kilkanaście minut po zatrzymaniu gry marka Oreo zamieściła na Twitterze zdjęcie własnego ciastka z podpisem oznajmującym, iż w ciemności wciąż można spożywać ciastka Oreo. Odzew był ogromny – obraz został upubliczniony na Twitterze kilkanaście tysięcy razy, i jeszcze więcej osób polubiło go na Facebooku.
Refleks oraz wiarygodność
Wiemy już, iż real-time marketing to zdolność „wstrzelenia się” w określony kontekst, skuteczny refleks, szybkość oraz trafność publikowanego przekazu. Profesjonaliści od marketingu w czasie rzeczywistym muszą być ostrożni oraz zaangażowani i potrafić podejmować natychmiastowe decyzje, tak żeby działania przez nich przeprowadzane były jak najbardziej aktualne, trwające, gdy nie jednocześnie z konkretnym zdarzeniem, to w jak najbardziej bezpośrednim czasie po nim. Omawiane wydarzenie musi być świeże – dla użytkowników, jak również konkurencji, jakiej działania trzeba wyprzedzić.
Istotne jest, żeby przekaz był jak najbardziej naturalny oraz odpowiedni do kontekstu, nadawca treści musi rozumieć fakt, do jakiego nawiązuje, w innym przypadku ośmieszy nie tylko siebie, lecz przede wszystkim własną firmę. Ważną kwestią jest również dopasowanie komunikatu do stylu firmy, przekaz nie może być sztuczny, ponieważ odbiorcy z łatwością zorientują się, iż powstał on na siłę. Wreszcie, komunikat winien być czytelny dla odbiorców – zarówno gdy idzie o język, jak i kontekst. Real-time marketing koncentruje się nie tylko na gromadzeniu danych oraz dostrzeganiu w wydarzeniu potencjału marketingowego, więc notabene szansy na przekazanie treści promocyjnych. Marketing w czasie rzeczywistym to bowiem także późniejsze słuchanie opinii, wypowiedzi oraz komentarzy klientów powstałych po zastosowaniu takiej strategii.
Siła mediów społecznościowych
Nie bez powodu media społecznościowe są najdoskonalszym miejscem dla real-time marketingu. Kontakt między firmą i klientem odbywa się tu bez pośredników, dzięki czemu przekaz może dojść do użytkowników w ekspresowym czasie, w dowolnym miejscu globu. Co więcej, w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, w wypadku social media nie trzeba rezerwować czasu antenowego. A w real-time marketingu czas odgrywa ważną rolę.
Zalety real-time marketingu
Efektywnie przeprowadzona strategia marketingu w czasie rzeczywistym przekłada się na wzrost zainteresowania firmą oraz jej ofertą. Buduje zasięg klientów często na etapie globalnym oraz zyskuje nowych klientów.