marketing

W obecnych koncepcjach marketingowych rozróżniamy mnóstwo form marketingu – marketing treści (content marketing), inbound marketing lub marketing szeptany. Co rusz dochodzą do nich różne zjawiska połączone ściśle z postępem nowoczesnych przewodów łączności. Jedną z takich form koncepcji marketingowych jest real time marketing, więc marketing w czasie teraźniejszym, posiadający własne podłoże w dużym rozwoju oraz wielkiej popularności mediów społecznościowych. Czym jest oraz dlaczego należałoby go bliżej poznać?

Działanie tu i teraz

Określenie real-time marketingu (RTM) popularne było już w latach 90. XX wieku. Jednakże dopiero intensywny rozwój social media spowodował jego wielką popularność oraz wszechstronne wykorzystanie. Marketing w czasie rzeczywistym reaguje gwałtownie na aktualne wydarzenia, istotne dla szerokiej grupy oraz mające medialny odzew, przechwytuje je oraz w ich kontekście umieszcza przekaz firmy. Żeby został on odpowiednio przyjęty oraz spotkał się z jak najszerszym zaciekawieniem, treść przekazu musi trafiać w potrzeby klientów oraz być zgodna z ich nastrojami oraz zachowaniem w niniejszym czasie – w czasie rzeczywistym.

O jakich wydarzeniach mowa? Mogą to być sytuacje nagłe, niezaplanowane, nieprzewidziane, święta, sportowe wydarzenia, ważne dni w kalendarzu. Ważne jest tu natychmiastowe przechwytywanie (więc newsjacking) tych wydarzeń, momentów z nimi połączonych oraz tworzenie na ich bazie przedsięwzięć, jakie spotkają się z zaciekawieniem wielkiej rzeszy klientów. Jednym z najsłynniejszych modeli efektywnego zastosowania real-time marketingu, wciąż wymienianym w licznych artykułach na ten temat, jest spontaniczne zachowanie firmy Oreo podczas amerykańskiego Super Bowl w lutym 2013 roku.

Podczas meczu finałowego ligi futbolu amerykańskiego, oglądanego przez miliony widzów oraz licznie omawianego w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Twitterze, z powodu usterki elektryczności na stadionie nieoczekiwanie nastąpiła ciemność. Wtedy widzowie uruchomili social media, żeby sprawdzić informacje oraz odnaleźli tam spontaniczną reakcję firmy Oreo na zaistniałą sytuację, trafiającą w ten kontekst wydarzenia. Już w kilkanaście minut po zatrzymaniu gry marka Oreo zamieściła na Twitterze zdjęcie własnego ciastka z podpisem oznajmującym, iż w ciemności wciąż można spożywać ciastka Oreo. Odzew był ogromny – obraz został upubliczniony na Twitterze kilkanaście tysięcy razy, i jeszcze więcej osób polubiło go na Facebooku.

real time marketing w firmie

Refleks oraz wiarygodność

Wiemy już, iż real-time marketing to zdolność „wstrzelenia się” w określony kontekst, skuteczny refleks, szybkość oraz trafność publikowanego przekazu. Profesjonaliści od marketingu w czasie rzeczywistym muszą być ostrożni oraz zaangażowani i potrafić podejmować natychmiastowe decyzje, tak żeby działania przez nich przeprowadzane były jak najbardziej aktualne, trwające, gdy nie jednocześnie z konkretnym zdarzeniem, to w jak najbardziej bezpośrednim czasie po nim. Omawiane wydarzenie musi być świeże – dla użytkowników, jak również konkurencji, jakiej działania trzeba wyprzedzić.

Istotne jest, żeby przekaz był jak najbardziej naturalny oraz odpowiedni do kontekstu, nadawca treści musi rozumieć fakt, do jakiego nawiązuje, w innym przypadku ośmieszy nie tylko siebie, lecz przede wszystkim własną firmę. Ważną kwestią jest również dopasowanie komunikatu do stylu firmy, przekaz nie może być sztuczny, ponieważ odbiorcy z łatwością zorientują się, iż powstał on na siłę. Wreszcie, komunikat winien być czytelny dla odbiorców – zarówno gdy idzie o język, jak i kontekst. Real-time marketing koncentruje się nie tylko na gromadzeniu danych oraz dostrzeganiu w wydarzeniu potencjału marketingowego, więc notabene szansy na przekazanie treści promocyjnych. Marketing w czasie rzeczywistym to bowiem także późniejsze słuchanie opinii, wypowiedzi oraz komentarzy klientów powstałych po zastosowaniu takiej strategii.

real time marketing

Siła mediów społecznościowych

Nie bez powodu media społecznościowe są najdoskonalszym miejscem dla real-time marketingu. Kontakt między firmą i klientem odbywa się tu bez pośredników, dzięki czemu przekaz może dojść do użytkowników w ekspresowym czasie, w dowolnym miejscu globu. Co więcej, w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, w wypadku social media nie trzeba rezerwować czasu antenowego. A w real-time marketingu czas odgrywa ważną rolę.

Zalety real-time marketingu

Efektywnie przeprowadzona strategia marketingu w czasie rzeczywistym przekłada się na wzrost zainteresowania firmą oraz jej ofertą. Buduje zasięg klientów często na etapie globalnym oraz zyskuje nowych klientów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here