Pozycjonowanie szerokie, czyli o zaletach long tail

Czym jest pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie szerokie to pozycjonowanie, które statystycznie rzecz biorąc – obejmuje frazy, które nie są głównymi wyszukiwanymi frazami, głównymi słowami kluczowymi wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarki.

Nie ma wyraźnej definicji mówiącej od ilu słów zaczyna się długi ogon, ale możemy przyjąć, że frazy składające się z 3+ wyrazów mogą już pod taką kategorię podpadać. Kluczowym jest tu właśnie częstotliwość wyszukań danej frazy w porównaniu do frazy głównej.

Przykładowo, jeżeli główną frazą będzie „bluzka damska” i ta fraza będzie najczęściej wyszukiwana przez użytkowników (50% wszystkich wyszukań związanych z damskimi bluzkami), to frazą z tak zwanego długiego ogona może być „bluzka damska na wieczór” (0,5% wyszukań), „bluzka damska na ramiączkach” (0,3% wyszukań), albo „bluzka damska na ramiączkach Prada” (0,01% wyszukań).

Jak widać na tym fikcyjnym przykładzie, pochodne frazy kluczowej z długiego ogona są zazwyczaj bardziej rozbudowane, zawierają więcej słów i są bardziej specyficzne. Te frazy wpisywane będą odpowiednio rzadziej przez użytkowników, niemniej jednak to pozycjonowanie właśnie na te frazy może być bardziej pożyteczne niż pozycjonowanie na frazy główne, które mają dużą konkurencję i ciężko się z nimi przebić do pierwszej 10-tki wyszukań.

Frazy z długiego ogona nie generują na pewno tyle ruchu co frazy główne, ale jest wiele wyraźnych zalet pozycjonowania na frazy z długiego ogona (long tail), z tą najważniejszą na czele – wyszukania ta mogą częściej prowadzić do konwersji.

Zalety pozycjonowania long tail

Obserwując rynek w ostatnich latach można zauważyć, że użytkownicy coraz częściej szukając interesujących ich treści, usług czy towarów w internecie wpisują właśnie takie dłuższe frazy niż pojedyncze słowa kluczowe. Przykładowo może to być wspomniana „bluzka damska na ramiączkach” lub „nowy laptop 16gb ram GeForce gtx 1080”.

Pozycjonowanie szerokie na takie dłuższe frazy, czyli tak zwany długi ogon jest bardzo wartościowe z wielu powodów. Spośród zalet pozycjonowania szerokiego tymi najczęściej wskazywanymi przez ekspertów SEO są:

  1. stosunkowo mniejsza konkurencja w promowaniu się na frazy z długiego ogona niż na główne słowa kluczowe,
  2. niższy koszt promowania się na słowa long tail w stosunku do słów kluczowych,
  3. szybsze i bardziej stabilne efekty działań SEO,
  4. szansa dotarcia do bardziej sprofilowanej grupy docelowej,
  5. większe zaangażowanie użytkowników docierających na stronę dzięki frazom długiego ogona (dłuższy czas spędzony na stronie, większa liczba odwiedzonych podstron, etc.),
  6. możliwość pozycjonowania konkretnych, specyficznych produktów w sklepie o szerokim asortymencie,
  7. pośrednia pomoc w pozycjonowaniu strony na słowa kluczowe, gdyż często frazy z długiego ogona są po prostu doprecyzowanymi słowami kluczowymi uzupełnionymi o dodatkowe przymiotniki, nazwy firm, etc.,
  8. przyszłościowo mogą być coraz częściej wyszukiwane gdyż są bardziej naturalne i będą wykorzystywane w wyszukiwaniu głosowym,
  9. niższy wskaźnik odrzuceń,

i w końcu to co dla wielu biznesów jest najważniejsze:

  1. większa konwersja.

Podobną formą zapytań są lokalne słowa kluczowe. Powyższe punkty będą odnosiły się również do nich. Dla przykładu konkurencja na: „pozycjonowanie stron kraków” będzie mniejsza niż po prostu na „pozycjonowanie stron”. Jeżeli na swojej stronie posiadamy ofertę skierowaną do mieszkańców Krakowa to mamy większe szanse na zdobycie klienta.

Przyczyny zalet pozycjonowania szerokiego

  1. Główną przyczyną, dla której pozycjonowanie długiego ogona daje wyższe wskaźniki konwersji jest to, że użytkownik, który wpisuje dłuższą frazę zazwyczaj jest mocniej zmotywowany do nabycia danego towaru czy usługi.

Osoba która wpisuje krótką frazę – słowa kluczowe – często po prostu chce się czegoś dowiedzieć o danym produkcie, usłudze. Osoba wpisująca frazę bardziej specyficzną – słowa long tail – już coś o produkcie wie, a często szuka stron sklepów na których może porównać ten konkretny produkt, sprawdzić możliwości jego zakupu, promocje z nim związane, etc.

  1. Główną przyczyną, dla której pozycjonowanie szerokie jest tańsze, szybsze i bardziej stabilne od pozycjonowania na słowa kluczowe, jest to że słów long tail jest bardzo dużo i ciężko byłoby pozycjonować się na wszystkie te słowa, dlatego firmy muszą wybierać tylko część specyficznych fraz słów.
[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here